Çocuk Gelişimi Alanı

Çocuk Gelişimi Alanı

ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ

ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ

MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

 

 

 

 

02.12.2014 1897

11-05-201811-05-201811-05-201811-05-201811-05-201811-05-201811-05-201811-05-201811-05-2018























 

ÇOCUK GELİŞİMİ ve EĞİTİMİ

Meslek seçimi, bireyin hayatında önemli kararlar arasında yer aldığı için, dikkatle üzerinde durması gereken konulardan biridir. Bireyin, hayatının bir bölümünü elde etmeye harcadığı mesleği, gelecekteki yaşam tarzını büyük ölçüde belirler. Seçilen meslekle birlikte, nasıl bir iş ortamında çalışılacağı ve nasıl bir yaşam sürdürüleceği de tespit edilmiş olur. Toplumsallaşma, çevreye uyum, kendini ifade etme, yeteneklerinin farkına varma, becerilerini geliştirme gibi bireysel yararın yanında ülkelerin gelecekteki başarıları da kişilerin doğru mesleklerde çalışmalarıyla ilgilidir. Mesleğini doğru seçen ve işinin öneminin bilincinde olan bireyler, ülkenin verimliliğine önemli katkı sağlayacaktır.

 

      Günümüzde meslek seçeneklerinin artması, meslekte uzmanlaşma ve mesleğe hazırlanmanın uzun süreli eğitimi gerektirmesi;  meslek seçiminin önemini daha da artırmıştır. Meslekleriyle ilgili karar verme aşamasında olan öğrencilerin isabetli karar verebilmeleri için seçeceği meslek hakkında ayrıntılı bilgi edinmesi, kendi özellikleri ile mesleğin gerektirdiği özelliklere ne kadar sahip olduğunun farkında olması başarının ilk adımları arasındadır.

     Bu faaliyet ile Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı altında yer alan meslekleri tanıyabilecekseniz.

 

A. ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ

0-18 yaş çocuklarının gelişim alanlarını (fiziksel, psikomotor, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal) ve özelliklerini tanıyıp alışkanlık ve gereksinimleri konusunda bilgi kazanmış olan, onların sorunlarını giderici önlemler alabilen, özel eğitime gereksinim duyan çocukları tanıyıp bu çocuklar için uygun eğitim ortamını düzenleyebilen, anne ve çocuk sağlığı konusunda bilinçli olan, 0-12 yaş çocuklarında görülebilen hastalıkların belirtilerini, korunma yollarını ve bakımını bilen, ilk yardım konusunda bilgi ve beceri kazanan, erken çocukluk eğitim kurumlarında program hazırlayıp uygulayabilen, bu yaş çocuklarının ilgilerine, yeteneklerine, gelişim düzeylerine ve gelişen teknolojiye uygun drama, müzik, sanat ve türkçe dil etkinlikleri uygulayabilen, eğitici oyuncaklar hazırlayabilen, kullandığı araç gerecin basit bakım ve onarımını yapabilen, çalıştığı iş yerinde günlük menü ve yiyecekleri ilkelerine uygun hazırlayabilen, kendi alanındaki mesleki ve teknik becerilerini kullanarak iş yerinde ve çevresindeki sorunları çözebilen, teknolojik gelişmelere açık, girişimci, problem çözme becerisine sahip, çevresiyle uyumlu ilişkiler kurabilecek nitelikte meslek elemanı yetiştirmeyi amaçlayan keyifli bir alandır.

Meslek elemanları, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde, ilkokul ve ortaokullarda resmî ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı gibi erken çocukluk eğitim kurumlarında, rehabilitasyon merkezlerinde ve çocuk kulüplerinde çalışabilirler.

Erken çocukluk yılları (okul öncesi eğitim ) çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Kadının çalışma hayatına atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması nedeniyle alan hızla gelişmiş, bu da okul öncesi eğitim kurumlarına olan talebi artırmıştır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır.

 

B. MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER

                    

Bu alanda çalışmak isteyen meslek elemanlarında ; alan bilgisine sahip olup görme, işitme problemi olmayan, Türkçeyi doğru kullanan, görgü kuralarını bilen ve uygulayan, fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, yaratıcı, araştırıcı, gelişime açık, iletişim becerisine sahip, ekip çalışmasına uygun, hoşgörülü, iş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen, pratik, problem çözme becerisine sahip, sabırlı kimseler olmaları gerekir. Bu elemanların ayrıca çocuğun kişisel özelliklerinin ve yeteneklerinin ortaya çıkmasında destek olmaları gerekir.

 

C. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Bu alanda çalışmak isteyen bireyler çalışmalarını kapalı ve açık alanlarda yapabilir.Ayrıca meslek elemanları çalışırken diğer çalışanlarla iş birliği ve eş güdüm içinde olmalıdır. Çocukları seven, sabırlı ve yaratıcı kişiler bu meslekte mutlu ve başarılı olurlar.

 

D. İŞ BULMA İMKÂNLARI

      Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artmasıyla birlikte çalışma alanı genişleyen bir meslektir. Meslek liselerinin çocuk gelişimi ve eğitimi mezunları, kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, rehabilitasyon merkezleri ve çocuk kulüplerinde çeşitli ünvanlarla görev yapabilirler.

 

E. EĞİTİM VE KARİYER İMKẬNLARI

Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanından mezun olanlar, lisans eğitimi(4 yıl) kapsamında olan çocuk gelişimi ve eğitimi, okul öncesi öğretmenliği, okul öncesi öğretmenliği (açık öğretim) ,işitme engelliler öğretmenliği, görme engelliler öğretmenliği, zihinsel engelliler öğretmenliği, üstün zekâlılar öğretmenliği,  sosyal hizmetler ve özel eğitim öğretmenliği bölümlerini tercih edebilirler.Ayrıca belirtilen bölümleri tercih eden öğrenciler girdikleri Yükseköğretime Geçiş Sınavında ek puan almaktadır. Bu ek puan belirlenirken ortaöğretim başarı puanı 0.06 ile çarpılarak, örenciye 15-30 puan arasında bir ek puan sağlamaktadır. Bu durum öğrencilerin meslek lisesi öğrencisi olmanın önemli avantajlarından biridir.

Bununla beraber bu alandan mezun olan öğrenciler önlisans eğitimi(2 yıl) kapsamnda Çocuk Gelişimi ve Sosyal Hizmetler alanını sınavsız geçiş hakkıyla  tercih edebilirler. Ayrıca öğrenciler bu önlisans programlarından mezun olduktan sonra dikey geçiş sınavı ile lisans alanlarına geçiş yapabilirler.

İŞ BULMA İMKÂNLARI

EĞİTİM VE KARİYER İMKẬNLARI